Geen Brexit chaos na gaming!
De stofwolken van het Brexit referendum zijn nog niet neergedaald of Groot Brittannië lijkt stuurloos geraakt te zijn met behoorlijke gevolgen: leiders zijn afgetreden of moesten zich noodgedwongen terug trekken, Schotland die zich gemeld heeft in Brussel gemeld het EU lidmaatschap, grote pro-Europa demonstraties in Londen, beurzen die zakken, het waardeverlies van het pond, bedrijven die hun investeringen terug draaien, economische onheilstijdingen, enz. Wie had dat allemaal een paar weken geleden gedacht? Of vermoed? Een begin van een spannende Tom Clancy thriller!
De ontstane chaos is zeer verontrustend. Echter, werkelijk onthutsend is dat niemand kennelijk had nagedacht over de gevolgen van winst voor het Brexit kamp en wat dan te doen. En dat niet alleen in Groot Brittannië, ook bij andere leiders van de EU. De situatie vertoont beangstigende overeenkomsten met de struisvogel die zijn kop in de grond steekt, blind voor de dingen die hij niet wil zien, maar die er nu wel zijn.
Je zou denken dat op zijn minst vooraf verschillende scenario’s in beeld zouden zijn gebracht, met daarbij mogelijke actieplannen voor achteraf. In dit geval is het aantal mogelijke scenario’s ook nog eens beperkt. Om precies te zijn twee: wel of niet Brexit. Helaas, emoties, ego’s, persoonlijke ambitie en halve waarheden voerden de boventoon, zonder nadere reflectie of alternatieve voorstellen.
Had het anders gekund? Kan het nog anders? Wij denken van wel. Een uniek en groot thema als Brexit gaat snel het rationele denken te boven. Wij mensen zijn boven alles vooral emotioneel, getuige ook de aanloop van het Brexit referendum. Als kind leren wij om te gaan met rationeel denken en emotie door te spelen. Bijvoorbeeld mens erger je niet, wie is er niet groot mee geworden!
In onze visie is spelen, of zoals tegenwoordig aangeduid gaming, een goed alternatief om een discussie op gang te krijgen en te voeren. Het is niet moeilijk om een spel te bedenken waar deelnemers de verschillende partijen in de Brexit spelen. Een eenvoudig te verspreiden spel, voor een breed publiek, in het hele VK en Europa, bij partijen en bedrijven in de EU. De (mogelijke) doelen en belangen zijn bekend. Dus wat ga je doen als je in dit spel de rol van de tegenstander krijgt? De partij Boris Johnson moest niet alleen de Brexit campagne winnen, maar Boris wilde (vermoedelijk) ook premier worden. Wat als Boris aanhangers dit spel vanuit de rol van Angela Merkel hadden gespeeld? De Schotten willen in de EU blijven, is de EU speler bereid om een à la carte verdrag met Groot Brittannië te sluiten, enz.
Het doel van een dergelijk spel zou niet het voorspellen van de uitkomst van het referendum geweest zijn, maar om iedereen goed na te laten denken over doelen, effecten en consequenties van een Brexit, oorzaak en gevolg, in real-time interactie met anderen. Juist dan ontstaat het debat en het nadenken over belangrijke zaken. Hier zit de diepgang ten opzichte van het aanhoren van oneliners en halve waarheden.
Voor de Brexit is het nu te laat. Of toch weer niet? Het artikel 50 verzoek is nog niet ingediend en de chaos in Groot Brittannië lijkt nog niet voorbij. Die nieuwe premier zal de Britten naar de feitelijke Brexit moeten leiden, waar zij zelf in het remain kamp zat. Hoe snel wil of kan zij het artikel 50 verzoek indienen? Wat is de beste strategie vanuit de EU gezien? Zo zijn er nog veel meer vragen en onduidelijkheden die niet in hun volledigheid doordacht kunnen worden door ieder persoon afzonderlijk. Het vervolg leent zich daarom uitstekend voor gaming waarbij de (on)mogelijke varianten van acties onderzocht kunnen worden in samenspel met anderen… In onze visie een verstandig idee om niet weer met de ogen dicht in het volgende drama te duiken. Ook bijvoorbeeld voor een mogelijke Nexit game.
Jan-Willem Boots, Menzo Kwint, Eric Versleijen
Partners Changing-Games.nl